04 juli, 2007

Jeg er træt

Så grusomt træt...
Hvis du ikke gider læse om en meget træt mor, skal du ikke læse videre.

Lige i de her dage (har faktsik varet over 2 uger nu) er det ret hårdt at være alene med Mathilde. Hun gider ikke sove. Og så sover jeg jo heller ikke.

Siden hun var 1 måned har hun ellers sovet igennem, fra 20/21 og helt til kl 7/8stykker næste morgen, og jeg var jo nok blevet forvent. Det er så slut nu. Og nej hun vågner ikke, fordi hun er sulten, for hun gider ikke engang have mad, når hun vågner. Hun er bare vågen og søger øjenkontakt og piver hvis jeg liiige lukker øjnene et øjeblik.

Det eneste tidspunkt hvor hun sover mere end 2 timer sammenhængende, er sin formiddags/middags-lur, hvor hun sover fra 10.30-13/14. Hun er jo nok træt efter en hel nat med at moooose rundt i sengen.
Og der kan jeg så ikke falde i søvn *ARGH*

Og så vågner hun omkring kl 13.30 og er vågen et par timer og er så vildt træt igen, men vil bare ikke sove. Så aftnen er lang og hård og så dejser hun om kl 20. Og sover ca 1 time til 1½. Og så starter festen ellers igen.

"Hej mor... Kan du heller ikke sove" Sparker lige lidt til dig, så jeg er sikker på du ved jeg er lige her. "Du kiggede på mig... Jeg så det selv" og så gælder det ikke at kigge væk igen, for så starter den rigtig ulykkelige lyd. Hun ikke bare piver, men tuder. Med tårer og det hele.

Så jeg kigger jo selvfølgelig, med øjnene hængende nede på kinderne og prøver at lulle hende i søvn igen. Nogen gange er jeg så heldig at hun kun er vågen et par timer for at sove 2 timer igen... Og starte forfra.
Jeg er træt. Jeg er slidt. Jeg er utrolig kortluntet og lige nu gider jeg ikke mere.

Men så kommer Mathilde ind fra sin middagslur og ser sådan ud:

Og så er jeg, heldigvis, solgt igen.

Jeg har lige kigget billederne fra slutningen af Juni og Juli igennem og kun på 2 af dem ser hun nogenlunde frisk ud og på over halvdelen har hun tårer i sine meget blanke øjne. Dårlig statistik.

Nu tager jeg en beslutning... Ringer til kiropraktoren om et øjeblik... Skal bare lige have Mathilde registreret på min Sygesikringen Danmark, så det ikke kommer til at koste en hel bondegård. Man kan jo ligeså godt tage hvad man kan få.
Og så håber jeg egentlig der er noget galt. Det lyder helt forkert, men så kan der da gøres noget ved det.
Det her holder jeg ikke til længe endnu... Men jeg vil jo ikke undvære hende for noget i hele verden og der er desværre ingen der kender hende godt nok til, at de kan passer hende.

Og selvom hendes far var her for 1½ uge siden og jeg faktisk faldt i søvn mens han var her, har jeg bare ikke hørt en skid fra ham... Ikke noget med, "skal jeg komme et par timer, så du kan få en lur". Næ nej. Faktisk kom han ikke engang til vores aftale i søndags, hvor jeg lige havde håbet at få en lille lur.
Og nu skal han f***** ikke prøve at hjælpe. Jeg skal nok klare det selv.
Det kunne ellers ligne ham, for han kigger nogen gange med herinde. Og han skal være så hjertelig velkommen. Det er nemlig ingen hemmelighed, hvordan jeg har det med ham. Han ved det godt.
Prut!

Du gad godt at læse det... Var det interessant? Nej vel!
Så næste gang jeg skriver, prøver jeg at have noget lidt mere interessant at fortælle.
Nu vil jeg, igen, prøve at få en lille bitte lur. Hvis jeg kan

Etiketter: , ,

7 Comments:

At 1:10 PM, juli 04, 2007, Anonymous Anonym said...

ihh det er bare så hårdt..
ved du kort har været inde på slyngebarn... hvis kiropraktoen ikke kan finde noget så søg hjælp der inde..
der sidder 100 kvinder med ikke særligt godt sovende børn

 
At 1:16 PM, juli 04, 2007, Blogger Mette G. said...

Hej Trine

De fleste af os, der har børn, har prøvet det og husker det nok med gru. Det er der ikke megen trøst for dig i, men det får en ende, selvom det ikke føles sådan lige nu.

Da vores mellemste begyndte at vågne om natten, læste jeg et sted, at man kan prøve at lægge hende til at sove i barnevognen. Når hun så vågner, sniger man sig hen til barnevognen uden at blive opdaget og vugger hende i søvn igen. Det gentages, hver gang hun vågner. Hårdt i et par nætter, men vores datter sov igennem igen i løbet af 2-3 nætter.

Og sørg for at sove samtidig med Mathilde i løbet af dagen. Jeg ved godt, at der liiige er nogle ting, man gerne vil have ordnet, mens hun sover, men det løber ingen steder. Puh-ha her lyder jeg jo som alle de ældre damer, der gav mig rådene i sin tid :-)

Kh
Mette

 
At 4:38 PM, juli 04, 2007, Blogger Anette said...

Kære Trine.
Jeg håber der kommer en løsning for dig og Mathilde, for uden søvn er man ikke til ret meget.
Pøj pøj
KH Anette

 
At 9:45 PM, juli 04, 2007, Blogger Jane said...

Uha jeg føler med dig. Det er ikke nemt at være overskudsagtig mor når man ikke får sin nattesøvn.
Håber det lykkes dig at få hende til at sove om natten igen i en fart.
Kh Jane

 
At 9:04 AM, juli 05, 2007, Blogger Vivian said...

Det lyder SÅ bekendt, og det eneste man lige kan stille op er at sove simultant med poden (og dét med barnevognen lyder også som et godt fif!)

Og hvor ser hun dog bare dejlig ud!

Nyd Jer, når du kan :-)

KH Vivian

 
At 9:48 AM, juli 05, 2007, Anonymous Anonym said...

Åh ja, jeg føler bestemt også med dig - og god ide med at søge ind på Slyngebarn når dte hele er for broget - eller ring til en søvnrådgiver i FogF - find listen på www.fogf.dk - det er anonymt og gratis rådgivning af den bedste slags!
Lov mig bare en enetse ting; at du ikek flader for bogen Godnat og sov godt! Dete r slemt slemt slemt... og vil du læse om det så brug hellere; SOV IGENNEM UDEN GRÅD - den er omsorgsfuld og med nogenlunde indsigt i barnets psykologiske udviklings sider! ;0)
1000-vis af kærlige, medfølende men også medvidende-om-at-du-klare-det-hilsner fra MORTIL9

 
At 11:03 PM, juli 11, 2007, Anonymous Anonym said...

Hej Trine,

jeg havde også et barn, der ikke ville sove - uden, at der var nogen kendbar grund til det.

Børnelægen, der var antroposof, foreslog mig at væde et lommetørklæde med nogle dråber lavendelolie og lægge den på barnets hovedpude. Alternativt kan man stille en lille skål med lavendeldråber og vand på radiatoren, så det fordamper. Det hjalp og den dag i dag benytter omtalte datter, der i mellemtiden er 20 år sig stadig af lavendelolien, hvis hun har besvær med at falde i søvn. Det hjælper også på voksne og her taler jeg af egen erfaring.

Jeg kan læse, at søvnproblemet måske er overstået, så dette bare, hvis det skulle vende tilbage.

Kh
Lene Lind, Ebeltoft

 

Send en kommentar

<< Home